Jak na efektivní práci z domova

Práce z domova je čím dál tím oblíbenější a také snadnější. Žijeme v době, kdy je vše elektronické, zprávy a pokyny si posíláme online a ve spoustě zaměstnání není potřeba být fyzicky. Možná se to jeví jako výhoda.  Doma ale máme tendenci dělat u výkonu práce i jiné věci, jako je povídání si s ostatními členy rodiny, úklid či brouzdání na internetu.  Jak se nenchat rozptylovat a být na home office efektivní?

práce z domu

Stanovte si pracovní dobu

Velkým rozdílem práce z domu a z vašeho pracoviště může být pracovní doba.  Když do práce dojíždítě, máte přesně stanoveno, v kolik vám pracovní den začíná a končí. Doma může být dodržování pracovní doby složitější. Někdo pracuje více hodin, než by měl, někdo naopak méně.

I doma si proto stanovte pracovní dobu, kterou budete dodržovat.

Představte si, že opravdu odcházíte do práce a naplánujte si čas, kdy se budete věnovat čistě úkolům spojeným s prací. Můžete pracovat od rána či si nechat práci na večerní hodiny.

V době, kterou si určíte za pracovní, se nevěnujte ničemu jinému a svou pozornost věnujte pouze tomu, čemu je třeba.

Vytvořte si pracovní prostředí

Pracovní prostředí, tedy místnost, kde budete práci vykonávat, je také důležité.

Najděte si takové místo, kde vás nikdo nebude rušit a nebude vás nic rozptylovat. Ideálním řešením je malá kancelář, kam se můžete zavřít. Pokud takovou kancelář nemáte, vytvořte si svůj pracovní prostor a dejte ostatním vědět, že v dané době pracujete a nechcete být rušeni.

Prostředí by na vás také mělo působit klidně a měli byste se cítit příjemně. Je prokázané, že vliv prostředí, kde pracujeme, také ovlivňuje naši efektivitu. Místnost či prostor si proto ukliďte, srovnejte a připravte si vše, co budete potřebovat. Nejen při práci můžete být také efektivní díky chytré domácnosti.

home office

Plánujte

Další nedílnou součástí pro zefektivnění práce jsou tzv. to-do listy.

Jedná se o sepsané úkoly, které chcete nebo musíte v daný den splnit. Před zahájením práce si tedy sepište vše, čeho chcete v pracovní době dosáhnout a co vše chcete stihnout.

Plánujte si nejen jednotlivý den, ale také týden, měsíc nebo klidně rok. Práce bez plánu je jako loď na moři bez cíle. Ztracená.

Do svých seznamů s úkoly můžete zahrnout i nepracovní věci, jako je návštěva lékaře apod. Zamyslete se, jak zefektivnit i je a třeba najdete jejich online alternativu. Není tak výjimkou, že i k lékaři si můžete zajít na virtuální kliniku.

to do list

Myslete na své zdraví

Při práci z domova nezapomínejte nejen na plnění úkolů, ale ani na sebe. Nezanedbávejte pauzy, udělejte si čas na oběd a v klidu se najezte. Protáhněte se, vyvětrejte si a dodržujte pitný režim.

Pozor byste měli dávat také na to, jak pracujete. Nehrbíte se? Máte kvalitní židli, ze které vás nebudou bolet záda? Monitor ve správné výšce? V kanceláři bereme takové vybavení mnohdy za samozřejmost, doma se ale můžeme v tomto ohledu často zanedbávat.

Nemusíte si hned pořizovat vybavení jako do kanceláře, můžete si pomoct i sami a improvizovat. Správnou polohu a výšku notebooku může jednoduše vyřešit stojan nebo klidně knížky, kterými si notebook podložíte. Nebo zkuste při práci neseďte v křesle, v posteli nebo na sedčce, ale u stolu v kuchyni.

Přestože nebudou vaše domácí pracovní podmínky ideální, můžete se tomu alespoň přiblížit.