Multi-level marketing: Jak na pasivní příjem

Multi-level marketing (MLM) je legální způsob podnikání. Podnikání, ve kterém maximálně minimalizujete rizika běžného podnikání. Nemusíte nic vymýšlet – máte připravený step-by-step plán, starají se o vás lidi (jejichž úspěch závisí na vašem vlastním úspěchu), získáte know-how i produkt.

Tak malý potřebný startovní kapitál pro rozjezd skutečného podnikání nenajdete snad nikde jinde.  Nepotřebujete žádnou kancelář, veškerou práci lze provozovat v podstatě odkudkoliv. Zaměstnance mít nemusíte. A pro někoho velmi důležité – nemusíte vůbec opouštět své dosavadní zaměstnání. Je to možná klišé, ale pokud neuspějete, co ztratíte?

MLM může být skutečně full-time job, nejčastěji se však jedná o formu vedlejšího příjmu. Tak jako tak – pokud chcete být úspěšní – vyžaduje to značnou dávku úsilí, soustředění, energie, nervů a času.

Na co si dát pozor

Neseriózní a nelegální multi-level marketing se často přezdívá jako pyramidová hra či letadlo (které spadne). Jak je ale odlišit od seriózního MLM? Kreativita jedinců je skutečně obrovská, takže se dnes málokdy setkáme s ryzím letadlem, víceméně spíše narazíme na šedou zónu MLM.

  • Slibovaný vysoký výdělek při „žádné“ odvedené práci.
  • Malé množství informací o společnosti, o fungování systému, apod.
  • Vysoké vstupní poplatky (několik tisíců či desetitisíců.
  • Nucené (měsíční, roční) odběry produktů společnosti.
  • Slabý produkt, či produkt nekvalitní anebo s „žádnou“ přidanou hodnotou.
  • Budoucí příjem se odvíjí především v náboru nových členů (nikoli v prodeji).

Hodnota know-how

Za vstupní poplatek od multi-level společnosti dostanete většinou tzv. protihodnotu. De facto tak neplatíte vstupní poplatek, ale za danou částku „nakoupíte“ jejich první zboží. Pozor však na poměr!

Nejrůznější plánovací kalendáře, metodiky rychlého postupu přivedení nového člena, jak rychle vybudovat svůj tým, atp. nemají rozhodně cenu tisíců korun. A to ani s argumentem, že se jedná o know-how, díky kterému jste prý schopni vydělat desetinásobky vstupního poplatku.

Síťový marketing

Tím největším rozdílem mezi síťovým marketingem a letadlem (či pyramidou) je prodej skutečného produktu. Produktu, který vytváří přidanou hodnotu.

Hlavním úkolem lidí, kteří se zapojí do síťového marketingu, by mělo být prodávání produktů firmy – buď svépomocí anebo pomocí lidí, které přivedli.

Rozdíl mezi nelegálním letadlem a síťovým marketingem

Podstata nelegálního podnikání letadel a pyramid je založena nikoli na prodeji produktů, ale na vysokém vstupním poplatku. Ten zaplatí nové příchozí ovečky, jejichž peníze si přerozdělí ti, kteří stojí v hierarchii nad nimi.

Legální síťový marketing provozuje taková firma, která prodává produkt konečnému uživateli, který nemusí být členem distributorské sítě. Příjem takové firmy je založený právě na prodeji těchto produktů (nikoli na příspěvcích od členů distributorské sítě, tedy na náboru lidí).

Není pyramida jako pyramida

Podnikatelé v MLM často slýchávají, že, tak jako tak, to, co dělají, je stejně pyramida. Skutečnost je však taková, že veškeré podnikání (nejen MLM) je založeno na pyramidovité struktuře.

Podnikatel, resp. ředitel je většinou ve firmě jen jeden a je na vrcholu pyramidy. Pod sebou má např. vedoucího prodeje a vedoucího servisu. Tito vedoucí mají pod sebou běžné pracovníky, kterých je samozřejmě nejvíce. Dokážete si představit tu strukturu? „Ti nahoře“ mají z byznysu vždy nejvíce. A „ti dole“ pracují „tak trochu“ pro „ty nahoře“.

Kde se vyskytuje pyramidové schéma

Je na tom ale něco špatného? Takový systém, resp. pyramidové schéma, nenajdeme jen v MLM, ale i v „normálních“ podnicích jakéhokoli typu. Proč to vyčítat MLM a neustále opakovat, že se jedná o vykořisťování?

Bohužel slovo pyramida získalo v české společnosti nepravý význam a metaforicky se vznáší i okolo síťového marketingu. Pravda je ale taková, že seriózní multi-level marketing je strukturou typově velmi podobný kdejaké normální společnosti.

Výhody a nevýhody MLM

Výhody pro distributory

  • Možnost nakupovat výrobky pro sebe či svoji rodinu za nižší ceny (velkoobchodní, resp. cca 30 % sleva).
  • Následný prodej výrobků, z nichž máte určenou provizi (např. 30 % z ceny).
  • Snížené náklady, protože nemusíte vlastnit sklad, přijímáte objednávku a jen ji postoupíte (jste de facto v roli distributora).
  • Možnost vytvořit si pravidelné zákazníky (resp. síť zákazníků).
  • Na vysoké úrovni možnost vytvořit celý distribuční tým.
  • Možnost pasivního příjmu (pravidelná měsíční renta).

Výhody pro společnosti

  • Nová, neustále rostoucí klientela.
  • Možnosti větší propagace, reklamy,…
  • Možný dominový efekt zvýšení tržeb.

Nevýhody

  • Nelegálná chování některých MLM společností.
  • Neetické chování některých distributorů.
  • Netvoříte, nýbrž jen spolupodílíte se na tvorbě firemní kultury.
  • Nedostatečná vzdělanost české veřejnosti v MLM.

Pasivní příjem

Multi-level marketing poskytuje jeden z neúčinnějších způsobů, jak dosáhnout pasivního příjmu. Říká se, že ti nejbohatší hledají obchodní sítě, zatímco většina z nás prostě jen hledá práci.

Můžeme mít ty nejlepší nápady a nejlepší produkty, ale když nemáme distribuční síť, nic neprodáme, nic nevyděláme. Prodává snad McDonald nejchutnější hamburgery na celém světě? Možná právě vy umíte uvařit daleko chutnější hamburger. Ale chybí vám distribuční síť. Tu má McDonald krajně „dokonalou“, a proto se může pyšnit několika milionovým každoročním ziskem.

Při budování pasivního příjmu je u MLM rozhodujícím faktorem distribuční síť, která vám dovolí prodávat produkty.

Vaše povinnosti při podnikání

Podnikání v MLM je v zákonných povinnostech stejné jako každé jiné podnikání, platí pro vás úplně stejná pravidla.

Ve většině případů budete potřebovat živnostenský list, neboť prodeje, které budete uskutečňovat, zahrnujeme pod tzv. „opakovanou a soustavnou“ činnost. Bude stačit volná živnost (např. Zprostředkování obchodu a služeb či Maloobchod  a Velkoobchod). Dojděte proto na FÚ, kde zaplatíte poplatek 1.000 Kč, přihlaste se rovněž na sociální a zdravotní pojišťovnu jako OSVČ.

Shrnutí

Je společenským mýtem, že v MLM se dá vydělat jen na úplném začátku. (Připomeňme, že toto platí např. u letadla.) Není pravdou, že po roce se struktura zaplní a už z vás budou jen pěšáci a peníze budou „hrabat ti nahoře“. Dobrý MLM je stabilní a rentabilní společností, do které se vyplatí investovat kdykoli – kdykoli jste vy připraveni.

MLM můžete využít i jako distributoři nějakého produktu či služby. Není tajné, že velké MLM mají sjednané vlastní tarify s mobilními operátory, a tak každý, kdo je členem, „volá a píše za méně“. Zkuste oslovit nějaké MLM a nabídnout jim např. „množstevní slevy“ pro jejich distributory. Pokud budete úspěšní, dají se tu ulovit velké ryby.

Další informace o multi-level marketingu můžete najít na anglických webech, pod hesly „MLM“, „multi-level marketing“ anebo využít YouTube, kde najdete mnohá relevantní videa.